Verkeersveiligheid in Dudzele

Gepubliceerd op 23 juli 2024 om 09:22

Veiligheid en Verkeer in Dudzele. In Dudzele ervaren bewoners een aanzienlijk probleem met hoge snelheden op diverse wegen, waaronder de Herdersbruggestraat, Dudzeelse Steenweg, Westkapelse Steenweg en het Dorpsplein. Ondanks de aanwezigheid van snelheidscontroles, tellingen en meetmomenten, zijn bewoners van mening dat deze maatregelen ineffectief zijn.

Bezwaren van de Bewoners

  1. Hoge snelheden op hoofdwegen en in de dorpskern: Bewoners constateren dat automobilisten regelmatig te hard rijden, wat de veiligheid van voetgangers en fietsers in gevaar brengt.
  2. Ineffectieve snelheidscontroles: De huidige snelheidsmetingen en controles worden als nutteloos ervaren, omdat ze niet leiden tot een merkbare afname van snelheidsovertredingen.
  3. Gebrek aan infrastructurele aanpassingen: Bewoners stellen voor om fysieke veranderingen aan te brengen, zoals wegversmallingen, om de snelheid van voertuigen te verminderen.

Specifieke Voorstellen van Bewoners

  • Herdersbruggestraat: Invoering van wegversmallingen en het samenvoegen van de fietspaden tot een dubbelrichtingsfietspad om meer ruimte te creëren en de snelheid van auto's te beperken.
  • Dudzeelse Steenweg: Aanbrengen van verdere wegversmallingen of asverschuivingen richting het centrum om de snelheid te verminderen, ondanks dat het een gewestweg betreft.
  • Westkapelse Steenweg en Dorpsplein: Vergelijkbare maatregelen om de snelheid te beperken en de veiligheid te verbeteren.

Antwoord van de Bevoegde Diensten

De politie heeft een snelheidsprocedure ontwikkeld om klachten over hoge snelheden te objectiveren. Deze procedure zorgt ervoor dat middelen (budget en personeel) efficiënt worden ingezet op basis van geobjectiveerde gegevens. Volgens deze gegevens wordt de maximumsnelheid van 50 km/u in Dudzele doorgaans nageleefd. De politie stelt dat infrastructurele aanpassingen niet verantwoord zijn vanwege financiële beperkingen en de objectieve naleving van de snelheidslimieten.

 

Wat wij lezen in hun antwoord

Het antwoord van de bevoegde diensten stelt dat de snelheidslimieten doorgaans worden nageleefd, gebaseerd op objectieve meetgegevens. Echter, deze benadering negeert de subjectieve ervaring en veiligheidsgevoelens van de bewoners. Hoewel het belangrijk is om middelen efficiënt in te zetten, moet de veiligheid van inwoners een prioriteit zijn. Het feit dat een "beperkt aantal" bestuurders de limieten niet naleeft, is al voldoende om gevaarlijke situaties te creëren.

En de vaststelling dat infrastructurele aanpassingen niet verantwoord zijn vanwege financiële beperkingen is enkel en alleen te danken aan een slecht financieel en algemeen beleid door het huidig bestuur.

 

Wij L99 willen geen:

  1. Bewustwordingscampagnes: Campagnes om bestuurders bewust te maken van de snelheidslimieten en de redenen daarvoor (er is geen kat die zich daar van aan trekt), is verloren moeite en een verspilling van financiële middelen.

 

Wij L99 willen:

  1. De controles verhogen: Door het installeren van dynamische snelheidsdisplays die de snelheid van passerende voertuigen tonen, gecombineerd met meer snelheidscontroles op onverwachte momenten.
  2. Fietspaden herinrichten: De fietspaden samen voegen tot dubbelrichtingsfietspaden waar mogelijk, om de veiligheid van fietsers te verhogen en ruimte te creëren voor andere verkeersremmende maatregelen.

 

Door een combinatie van maatregelen, kan Brugge streven naar een veiliger verkeersklimaat dat de zorgen van de bewoners serieus neemt en effectief aanpakt.

Reactie plaatsen

Reacties

Strubbe Dirk
4 maanden geleden

waarom geen traject kontrole zoals naar Westkapelle

Kurt Lycke
4 maanden geleden

Beste,

Trajectcontrole is inderdaad een effectief middel om de snelheid van voertuigen te beheersen op wegen waar er geen mogelijkheden zijn voor afritten, opritten, zijwegen, woningen enz… .

Echter op de locatie in West-Kapelle tussen de Hulststraat en nieuwstraat, heb ik bedenkingen naar het effect ervan. Aangezien er een zijweg, huizen en andere onderbrekingen zijn tussen de meetpunten, vrees ik dat de effectiviteit van trajectcontrole op deze specifieke locatie beperkt is. Bestuurders zhebben nog steeds de mogelijkheid om hun snelheid drastisch te verhogen na het passeren van het startmeetpunt en vervolgens van route te veranderen of te stoppen voordat ze het eindpunt bereiken. Dit zou niet alleen de effectiviteit van de trajectcontrole ondermijnen, maar ook de verkeersveiligheid van hun zelf en anderen in gevaar brengen.

Om deze redenen denk ik dat vaste of mobiele snelheidscontroles een geschiktere oplossing zouden zijn voor deze locatie. Deze methoden kunnen gerichter worden ingezet op de plekken waar snelheidsovertredingen en het risico op ongevallen het grootst zijn, zonder dat ze afhankelijk zijn van een ononderbroken traject.

eric graulus
4 maanden geleden

Al jaren terug heb ik dit probleem aangekaart bij het stadsbestuur en politie. Ik woon langs de Dudzeelsesteenweg in het centrum van Dudzele. We stellen visueel en auditief vast dat meer dan de helft van de wagens en zeker moto's te snel komt voorbij gevlogen. Misschien minder overdag als het drukker is, maar 's avonds en 's nachts lijkt het een racebaan. Ook zware landbouwvoertuigen (welke vaak door de afmetingen uitzonderlijk vervoer zouden moeten zijn, met snelheidsbeperking tot 30 km/u) denderen met hoge snelheid door ons "dorp", over het zogeheten "Dorpsplein". Enkel permanente controles ( oa via vaste snelheidscamera's) en frequente controles van zwaar verkeer door het centrum, kunnen meer handhaving garanderen. De weinig frequente, mobiele snelheidscontroles zijn niet representatief: binnen het kwartier is er melding hiervan op sociale media ed. Bewustmaking van het probleem leidt inderdaad tot niets. Dubbele fietspaden zullen het probleem ook niet oplossen, het fietspad zelf zal onveiliger worden.